Dodatkowe dwie godziny na powrót kierowcy do domu
W skrócie |
Odstępstwa od przepisów, czyli art. 12 rozp. 561/2006/WE
Artykuł 12 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 stanowi, jeden z najbardziej znanych wśród kierowców i przewoźników przepisów. Stosowany jest w różnego rodzaju sytuacjach awaryjnych, które wymagają od kierowcy przekroczenia dopuszczalnych norm czasu pracy. Zgodnie z art. 12, w sytuacjach, gdy nie zagraża to bezpieczeństwu drogowemu oraz umożliwia osiągnięcie przez pojazd odpowiedniego miejsca postoju, kierowca może odstąpić od przepisów regulujących czas pracy w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu lub ładunku.
Przepisy artykułu 12 bardzo często są nadużywane przez kierowców. Niewłaściwe udokumentowane odstępstwo od stosowania przepisów może skutkować, że służby kontrolne podważą słuszność przekroczenia norm czasu pracy i nałożą karę finansową. Korzystając z art. 12 należy mieć na uwadze, że odstępstwo od ograniczeń w zakresie czasu prowadzenia pojazdu nie może występować regularnie i musi być spowodowane wyjątkowymi okolicznościami, takimi jak poważny wypadek drogowy, ekstremalne warunki pogodowe, objazdy.
Pakiet mobilności, a dodatkowe dwie godziny na powrót do domu / bazy
W związku ze zmianami w ramach pakietu mobilności, do artykułu 12 rozp. 561/2006/WE dodano dodatkowy przepis. Zgodnie z nim, pod warunkiem, że nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego, w wyjątkowych okolicznościach kierowca może odstąpić od przepisów i przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie jedną godzinę, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania w celu wykorzystania tygodniowego okresu odpoczynku. Przepis ten może być stosowany w wyjątkowych okolicznościach, gdyby ze względu na wyjątkowe okoliczności kierowca nie mógł dotrzeć do domu / bazy celem wykonania odpoczynku tygodniowego. Dodatkowo dwie godziny na powrót kierowcy do bazy /domu należy jednak stosować z umiarem i tylko w uzasadnionych przypadkach.
Na tych samych warunkach kierowca może przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie dwie godziny. Warunkiem jest zrobienie przerwy trwającej nieprzerwanie 30 minut bezpośrednio przed dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu, który jest niezbędny, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania w celu wykorzystania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku
Oznacza to, że w wyjątkowych przypadkach, kierowca może przekroczyć dzienny czas jazdy oraz tygodniowy czas prowadzenia pojazdu, jeżeli jest to konieczne do prawidłowego odbioru odpoczynku tygodniowego. Zastosowanie tego odstępstwa możliwe jest tylko w ostatnim okresie poprzedzającym odpoczynek tygodniowy, jeżeli w wyniku niespodziewanego zdarzenia kierowca nie jest w stanie dotrzeć do bazy lub miejsca zamieszkania.
Należy jednak uważać z wykorzystywaniem wskazanego przepisu, ponieważ nadal stanowi on część art. 12, a więc jest odstępstwem a nie regułą. Jego wykorzystanie musi być poprzedzone wystąpieniem jakiejś sytuacji losowej. Nie może jednak wynikać z takich okoliczności, jak przedłużony czas rozładunku / załadunku lub korek drogowy w piątek popołudniu na obwodnicy Berlina, ponieważ są to okoliczności, które co do zasady na podstawie doświadczenia przewoźnik powinien uwzględnić w planie pracy. Od początku funkcjonowania wskazanego przepisu, kierowcy i przewoźnicy uznali go za regułę dającą dodatkowe dwie godziny pracy, co jest bardzo poważnym błędem, który może skutkować wysokimi karami finansowymi.
Uwaga na art. 12 rozp. 561/2006/WE
Należy mieć na uwadze, że cały art. 12 rozp. 561/2006/WE nie stanowi podstawy do omijania przepisów. Szczegółowe zasady stosowania odstępstwa od przepisów zostały ujęte w wytycznych Komisji Europejskiej opartych na wyrokach Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Zgodnie ze wspomnianymi wytycznymi artykuł 12 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 został wprowadzony, aby umożliwić kierowcom prawidłową reakcję w sytuacjach niespodziewanego braku możliwości spełnienia wymogów rozporządzenia w trakcie podróży, tj. w sytuacjach nadzwyczajnych trudności, niezależnych od woli kierowcy oraz ewidentnie nieuniknionych i niedających się przewidzieć, nawet przy zachowaniu najwyższej staranności. Oznacza to, że nie można stosować odstępstwa w przypadkach, które można było przewidzieć (np. korek w obszarze dużego miasta w piątek o godzinie 16:00) lub takich których można uniknąć (np. załadunek towaru na ostatnią chwile). |
Opis wydruków
Kierowca jest zobowiązany wskazać powody każdego odstępstwa od przepisów, odręcznie na wykresówce lub na wydruku z tachografu, po przybyciu do miejsca pozwalającego na postój. Kierowca na wydruku lub rewersie wykresówki powinien szczegółowo opisać okoliczności przekroczenia norm, a także powołać się na art. 12 rozporządzenia (WE) nr 561/2006.
Rys. 1 Przykład opisanego wydruku